Seko har fått besked om att personalen, totalt 115 anställda, får följa med till Veolia i enlighet med lagen om anställningsskydd.

DSB Småland har gått dåligt ekonomisk en längre tid och klarar inte att fortsätta köra Krösatågen utan mer pengar. Och det blir inga nya pengar från trafikhuvudmännen.

Lars-Inge Hållander är klubbordförande för Seko på Krösatågen. Han är inte förvånad över att DSB lämnar. Personalen har märkt att det saknas pengar. Än är det dock inte klart hur mycket betalt Veolia får för att köra trafiken.

-I dag har vi fått besked att förhandlingarna mellan Veolia och länstrafiknämnderna börjar efter nyår. Det är först då vi får detaljer om övergången, men det sägs att Veolia ska få köra tågen fram till 2018, säger Lars-Inge Hållander.

Förhandlingar mellan facket och Veolia har ännu inte inletts. Seko ser helst att DSB:s avtal gäller så länge, till dess att ett nytt kollektivavtal finns på plats med Veolia.

När DSB lämnar Krösatågen har företaget ett bolag kvar i Sverige. Upptåget, som kör trafik i Uppland och Gästrikland. Enligt Sekos klubbordförande Anna Bergström har Upptåget inga ekonomiska problem.

-Nej, alla är nöjda med verksamheten här, säger hon.