Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

DSB lämnar Krösatågen

DSB tvingas än en gång lämna tågtrafik i förtid. Från 1 mars 2014 tar Veolia transport över regionaltrafiken på Krösatågen i Småland. Fyra år innan avtalet mellan länstrafikmyndigheterna och DSB löper ut.

19 december 2013 13:11

Seko har fått besked om att personalen, totalt 115 anställda, får följa med till Veolia i enlighet med lagen om anställningsskydd.

DSB Småland har gått dåligt ekonomisk en längre tid och klarar inte att fortsätta köra Krösatågen utan mer pengar. Och det blir inga nya pengar från trafikhuvudmännen.

Lars-Inge Hållander är klubbordförande för Seko på Krösatågen. Han är inte förvånad över att DSB lämnar. Personalen har märkt att det saknas pengar. Än är det dock inte klart hur mycket betalt Veolia får för att köra trafiken.

-I dag har vi fått besked att förhandlingarna mellan Veolia och länstrafiknämnderna börjar efter nyår. Det är först då vi får detaljer om övergången, men det sägs att Veolia ska få köra tågen fram till 2018, säger Lars-Inge Hållander.

Förhandlingar mellan facket och Veolia har ännu inte inletts. Seko ser helst att DSB:s avtal gäller så länge, till dess att ett nytt kollektivavtal finns på plats med Veolia.

När DSB lämnar Krösatågen har företaget ett bolag kvar i Sverige. Upptåget, som kör trafik i Uppland och Gästrikland. Enligt Sekos klubbordförande Anna Bergström har Upptåget inga ekonomiska problem.

-Nej, alla är nöjda med verksamheten här, säger hon.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

1 kommentar

  1. Timmis-strejken 2014, del 1: Öresundståg, från DSB First till Veolia | Ja ja, bra bra...

    […] Veolia, som redan under innevarande avtal kör runt 40 avgångar i månaden bemannade med endast lokförare, har lagt ett bud som är 15-25% lägre än det inför föregående upphandling och kommer troligtvis behöva säga upp folk. Samtidigt blir Veolia anmälda till arbetsmiljöverket då de trots en överenskommelse med facket inte kortar ner långa turer. Det blir också en favorit i repris, då DSB Småland på grund av ekonomiska problem måste lämna över trafiken på Krösatågen till en ny operatör: Veolia. […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Veolia transport inte längre till salu

Veolia Transport är inte längre till salu. Det meddelade de franska ägarna i dag. Företaget ska istället återintegreras i ägarkoncernen Transdev. Läs mer

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva fortsätter att köra Östgötapendeln från första juni 2015. Avtalet löper på tio år med möjlighet att förlänga ytterligare fyra år. Läs mer

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen. Läs mer

Veolia tvistar om allt i det nya avtalet

En dryg månad efter att tågstrejken avslutades tvistar arbetsgivaren Veolia på nästan alla punkter i det nya avtalet. Inget av det som parterna kom överens om är klart. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

”Lockouten redan inledd”

Sekos lokala företrädare och medlemmar får inte komma in i Veolias lokaler på de olika stationeringsorterna. Det verkar som Veolias lockout redan är satt i verket. Läs mer

Politiker känner inget ansvar för konflikten

Den politiska ledningen för Region Skåne, som genom Skånetrafiken varit med och handlat upp Öresundstrafiken, tycker inte att det finns någon koppling mellan anbudsförfarandet och uppsägningarna på Veolia. Läs mer

Strejken är efterlängtad

Det sista Öresundståget från Köpenhamn kommer fram till Malmö två minuter före 03 och Jonas Gadd och hans kollega kan andas ut. Det är måndag morgon, klockan slår 03 och Sekos strejk på Veolia har precis inletts. Läs mer

Otryggt för timanställda på Veolia

Konflikten på Veolia handlar i hög grad om de visstidsanställdas osäkra villkor. Det är i stort sett omöjligt att veta när och hur mycket man får arbeta, säger en tågvärd som Sekotidningen pratat med. Läs mer

Strejken inleds i natt

För en stund sedan blev det klart att Sekos varslade strejk blir av. Klockan 03:00 stannar Öresundstågen. Medlarna la aldrig något bud. Parterna ansågs ligga allt för långt ifrån varandra. Läs mer