Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Loss of License
Lokförarbeviset drogs in för Mikaela Schön när hon blev sjuk. Mikaela hade tur och fick andra arbetsuppgifter inom företaget. Foto: Tomas jansohn
Reportage

Den som blir sjuk kan förlora sitt jobb

Efter två och ett halvt år som lokförare på CFL cargo i Nässjö drabbades Mikaela Schön av en sköldkörtelsjukdom, med epilepsi som följdsjukdom. Lokförarlicensen drogs in och framtiden kändes osäker.

30 mars 2017 13:23

Men Peter Furenberg, vd för CFL cargo, fann på råd. Mikaela fick börja jobba på kontoret. Företaget hade vuxit och det fanns be- hov av mer personal. Ett år efter första sjukskrivningen satt Mikaela Schön bakom skrivbordet.

– I början arbetade jag 75 pro- cent, men idag, ett och ett halvt år senare, jobbar jag full tid, säger hon. Jag har trafikplanering, turlistor och personal som mitt ansvarsområde. Och jag delar jourtelefonen med kollegerna.

Godstågsföretaget CFL cargo ägs av ett bolag i Luxemburg, som i sin tur ägs till 80 procent av staten i Luxemburg, övriga 20 procent ägs av ett stort stålföretag.

Totalt arbetar 600–700 i Europa och drygt 20 är anställda i Sverige, men verksamheten här involverar fler, uppemot 40 personer. De sex loken hyrs in och servas på tre verkstäder. Loken kör 15 000 kilometer på drygt två veckor och ska in på service efter det.

Företaget började som BK Tåg, det första privata tågföretaget i Sverige, och Peter Furenberg har varit med från starten. CFL Cargo tog över för 6–7 år sedan.

Idag har CFL cargo sitt kontor på Storgatan i Nässjö och det är här Mikaela har sin arbetsplats. Huset är gammalt, men lokalerna moderna. I det öppna landskapet sitter fyra personer tillsammans, vd:n är en av dem.

Peter Furenberg

Det finns en liten köksdel och ett sammanträdesbord med bekväma stolar. På Mikaelas skrivbord ligger dokumenten där de ska. På datorskärmen syns Trafikverkets tåglägessystem.

En dag i veckan är även en ekonomikonsult på plats. Ägaren i Luxemburg vill ha ett bokslut varje månad.

Mikaela Schön är fortfarande lockad av lokförarjobbet och har lämnat in en dispensansökan till Transportstyrelsen. I slutet av mars är hon kallad till läkarundersökning. Sedan är det bara att vänta.

– Det kan gå igenom. Hoppas. Jag mår bra, har en bra medicin och har inte haft något anfall sedan december 2014. Det borde komma ett besked i slutet av april.

Tanken är inte att Mikaela Schön ska gå tillbaka som lokförare på heltid, hon vill göra som kollegerna på kontoret och köra ibland. För att det är kul och för att ha kvar kontakten med trafiken och yrket.

– Jag gillar att det är så varierande. Att köra är så mycket mer än att sitta i loket. Vi sköter exempelvis växling och kör radiolok på många stationer, säger Mikaela, som på sina 2,5 år hann vara med om många lyckliga stunder men också dramatik.

Hon körde bland annat det tåg som krockade med en grävmaskin på spåret vid Hestra för några år sedan. Grävmaskinen skulle inte ha stått på spåret.

– Vi kom i en kurva och såg grävmaskinen. Vi hann inte bromsa tåget utan sprang bakåt i tåget. Loket, som blev helt demolerat, körde in i maskinen i 80 kilometer i timmen.

Hon hade av en slump en kollega med sig som var på hemväg. Mikaela tror att det bidrog till att de klarade sig.

– Vi hjälptes åt att fatta rätt beslut. Om vi stannat i loket hade vi dött.

Minnet är starkt men inte avskräckande. Däremot var det jobbigt att bli sjuk, tycker Mikaela.

Det dröjde en tid innan hon fick rätt diagnos. Symptomen kom smygande, hon blev trött och hade ont i ryggen. Först skickades hon till sjukgymnast men det var inget fel på ryggen, det var njurarna.

– Jag fick kämpa för att de skulle ta prover och när de väl gjorde det fick läkarna en chock. Trots att sjukdomen är ganska vanlig, särskilt bland kvinnor, var det inget de var beredda på. I början tänkte jag att det var nattarbetet som gjorde mig trött, men jag saknade ett hormon.

När Mikaela blev bättre funderade hon på framtiden. Hon hade kontakt med jobbet, och för Peter Furenberg var det naturligt att ta sitt arbetsgivaransvar. Han föreslog en omplacering till kontoret. Han behövde kontorspersonal, verksamheten hade vuxit, och så skulle han själv kunna koncentrera sig på en sak, att vara vd.

Både Mikaela och Peter säger att de gjorde allt jobb själva. I kontakten med försäkringskassan och arbetsförmedlingen hände inget. Peter hörde sig för om det möjligen fanns någon kurs Mikaela kunde gå. Arbetsförmedlingens svar överraskade:

– ”Nej, vi sysslar inte med sånt”, sa de och önskade oss lycka till.

Mikaela hade turen att börja under en lugn period i verksamheten. Hon hade tid att lära sig jobbet.

– Bara ett halvår senare var det betydligt mer att göra. Då hade vi tagit över trafik från ett annat bolag och det var riktigt rörigt en period.

Idag arbetar hon heltid, sköter korttidsplaneringen av trafiken, ansöker om ad hoctåglägen, bokar rum åt lokförarna och en massa annat. Trafiken sträcker sig från Ystad i söder till Sundsvall i norr, och nyanställningar av förare gör att företaget beslutat ta hjälp av ett turlisteombud från lokförarna.

– Det är en hel del schema- ändringar, mest för att kunderna ändrar sina planer och då är det bra att få med lokförarna i det arbetet, säger Jan Sandberg, trafik- och fordonschef.

För Mikaela Schön fanns en lösning. Hon fick möjlighet att stanna kvar. Men för de som inte har den möjligheten skulle en försäkring för ”loss of license” vara en bra lösning, tycker hon, och vd håller med.

– Jag blev färdig lokförare våren 2012. Då hade jag studerat i 15 månader. Det hade inte varit kul att söka studiemedel igen 2015. I en sådan situation är ett omställningsstöd bättre, säger Mikaela Schön. I bästa fall blir vägen till ett annat yrke lite lättare.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Krister nöjd med sin sista kongress

Krister nöjd med sin sista kongress

Seko får en ny ledning och, säger ombudet Krister Rosén, en därmed ny ledarstil. Han välkomnar att det blir två kvinnor och två män. Han förväntar sig också större öppenhet och närmare kontakt mellan förbundsstyrelsen och medlemmarna. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Anna ser fram emot nästa kongress

Anna ser fram emot nästa kongress

Hon ser fram emot nästa kongress. Då ska hon motionera om fler frågor, näringspolitik till exempel. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Janne Rudén går i pension

Sekos kongress är avslutad och det är även Janne Rudéns tid som förbundsordförande. En märkbart rörd Rudén överraskades med ett bildspel från den fackliga karriären. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”Jävlas inte med Seko”

”Jävlas inte med Seko”

När Valle Karlsson gick upp i talarstolen i Folkets hus för sitt första tal som ny ordförande började han med att ta av sig den randiga slipsen och knäppa upp de översta skjortknapparna. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Anna Johansson: Vi måste ha ett jämlikt samhälle

Sekos kongress gästades av en triss i socialdemokratiska ministrar. Sist ut var infrastrukturminister Anna Johansson som talade om vikten av ett jämlikt samhälle. Läs mer

Avtal klart på energiområdet

Seko har tecknat avtal med energiarbetsgivarna, EFA. Avtalet ger 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Seko utreder lönemodell

Seko utreder lönemodell

De viktigaste uppgifterna för Seko är även i fortsättningen att teckna kollektivavtal och rekrytera medlemmar. Det framgår av den verksamhetsplan som den pågående kongressen antog på torsdagen. Läs mer

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson anser att de borgerliga politikerna har otur, både när de regerar och när de gör prognoser. Och hon är stolt över att riksdagen just nu, under hennes tal, röstade för att riva upp Lex Laval.  Läs mer

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Idag är vi alla fastighetsanställda, i dag står vi bakom Fastighets i deras kamp mot Almega, för en låglönesatsning. Ett enigt LO stöder kraven. Läs mer

Arriva säger upp konduktörerna

Arriva säger upp alla kvarvarande konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna i Stockholm från början av maj. 59 personer berörs. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Nattmangling

Avtalsförhandlingar som drar ut på tiden så att de fortsätter under natten. Hänger ihop med slutskedet av en avtalsförhandling, men sker allt mer sällan.