Bakom kampajnen i sociala medier står fem sekoiter som träffades på Sekos ungdomskonferens. Den inleddes samma dag som de första avslöjandena om Kommunals affärer publicerades.

– Det är bra att facket granskas men vi kände oss inte bekväma med den bild av vad facket är som spreds genom det här. Vi vet ju hur många som kämpar så hårt hela tiden, varje dag, för bättre arbetsmiljö, för att behålla och förbättra villkor och hjälpa medlemmarna på golvet. Så vi vill sprida den bilden, säger Eddie Lövholm Eriksson på Seko Bring Citymail.

Han står tillsammans med Stefan Pinjefors, Stellan Elebro, Ellena Papioannou och Erik Persson bakom initiativet.

Tanken är att sprida ögonblicksbilder av det fackliga arbetet på arbetsplatser, i klubbar och avdelningar i social medier som TwitterFacebook och Instagram med hashtaggen #fackligvardag.

Och de har fått stor genomslagskraft.

– Gruppen har fått över 2000 medlemmar på tre dagar och ämnet trendar på Twitter, säger Eddie Lövholm Eriksson.

På Twitter kan man läsa om allt från mbl-förhandlingar över rehabärenden, frukostmöten och medlemsvärvning på krogen till styrelsemöten och granskning av underentreprenörslistor som en del av #fackligvardag.

– Kompisar som inte är med i facket har trott att det hänt något speciellt eftersom det är sådan facklig aktivitet, men när de förstått att det just är vardag så har vi ju uppnått vårt syfte.

Eddie Lövholm Eriksson förstår att Kommunals medlemmar är förbannade, men att gå ur facket är inte lösningen.

– Den enda lösningen är att medlemmarna engagerar sig, att fler går med. Vi måste komma ihåg att facket inte finns till för förbundsledningen utan för medlemmarna ute på golvet.

Hur ser din fackliga vardag ut?

– Jag är just nu på väg till en facklig-politisk ledarutbildning över helgen. Så jag har facklig vardag i högsta grad.