Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Näringsminister Mikael Damberg och Seko Postens ordförande Johan Lindholm
Nyhet

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Outsourcing, hyvling och de danska problemen avhandlades när näringsminister Mikael Damberg besökte Seko Postens representantskapsmöte. Till Sekotidningen säger han att han inte utesluter en delning av bolaget.

28 mars 2017 17:07

Relationen mellan Sverige och Danmark är något ansträngd när det gäller finansieringen av underskotten och de kostnader som kommer att uppstå i den danska verksamheten när man nu genomgår en stor omstrukturering. Bolaget har begärt ett ägartillskott på tre miljarder.

Hur går diskussionerna med Danmark?

– Jag är väldigt nyfiken på hur de danska ägarna ser på krisen i Danmark. De är mycket medvetna om att de här underskotten är skapade där och det är där 4000 anställda riskerar att bli av med jobbet de närmsta fyra åren. Så nu får vi ser hur gör vi det så bra som möjligt framåt och jag utesluter ingenting. Men min prioritering är att den omläggning vi nu gör framöver måste bygga på att vi utvecklar den svenska postverksamheten. Det är min prioritering som näringsminister i Sverige, säger Mikael Damberg.

Att kostnaden blir så stor beror delvis på att många anställda i Danmark har villkor som ger dem tre årslöner om de blir uppsagda.

Ibland låter det som att de får skulden för att det går så dåligt för bolaget. Hur ser du på det?

– Om jag ska vara riktigt ärlig så är det lite de villkoren som har lett till att man inte orkat göra tillräckligt stora omställningar tillräckligt snabbt i Danmark, för att det skulle bli så dyrt. Det har lett till att underskotten under några års tid nu har betalats av den svenska sidan.

Kan problemen innebära att man delar på bolaget?

– Jag har inte uteslutit någonting. Vi har bett våra finansiella och juridiska rådgivare att titta på alla alternativ, inklusive den möjligheten.

Under frågestunden med näringsministern lyfte många frågan om hyvling av tjänster, där Seko nyligen lyckat stoppa ett försök från arbetsgivaren att tvinga ner alla tillsvidareanställda på terminalen i Umeå till 80-procentstjänter.

Hur ser du på ditt ansvar för att statligt ägda bolag beter sig schyst?

– Det första är att jag rent generellt är oroad för en utveckling där man på svenska arbetsmarknad rundar svensk arbetslagstiftning och de trygghetssystem vi har genom någon form av strategisk hyvlingsverksamhet. Vi tittar på det nu och följer frågan mycket noga.

Det andra är att jag noterar nu att bolaget gjorde upp med Seko om att inte köra hyvling.

Men det var ju deras mål från början. Och de har gjort det på andra ställen som du hörde här.

– Den svenska modellen bygger ju på att parterna hanterar det här. Och i den senaste förhandlingen kom man fram till hur man ska göra. Jag ska inte lägga mig i alla förhandlingar som sker, det är bolaget som sköter det, och måste göra det. Men den dagen jag tycker att bolaget gör helt fel, då får jag väl byta ledning av bolaget. Det är så det går till, men under tiden jag har förtroende för bolaget så är det de som förhandlar och det är också bra att Seko är en partner i det.

Många anställda oroas över att Postnord lägger ut allt mer av verksamheten på entreprenad. I många fall har det visat sig att entreprenörerna saknat kollektivavtal, framförallt inom distribution.

– För mig är det viktigt att oavsett om man använder entreprenörer eller har egen verksamhet att man agerar föredömligt som bolag och att det här hänger ihop med den affärsstrategi man har för att växa, säger Mikael Damberg.

Men det har ju uppenbart inte fungerat med bland annat chaufförerna som saknat avtal. Du som ägarrepresentant, vad tar du för ansvar?
– Det var det vi gjorde 2015 när vi identifierade leverantörskedjan, där transporterna är den viktigaste delen, som den största risken med bolaget, att man inte har koll och inte jobbar tillräckligt strategiskt med de frågorna. Och det ledde ju till att bolaget tog fram nya riktlinjer och strategier. Nu börjar man med revisioner och det är ju ett steg i rätt riktning där jag tror att mitt agerande som ägarminsiter har spelat en viss roll. Jag tycket att Postnord ska vara ett föredöme, men vi måste se att det är en större fråga än bara Postnord. DHL rullar också på svenska gator utan kollektivavtal och schysta villkor så vi måste komma åt dem som bryter mot reglerna och se till att man också kan ställa schysta krav på alla som kör i Sverige, oavsett vilket bolag det är, och det är regeringens huvudstrategi.

 

 

 

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Glädje över låglönesatsningen

Igår blev Seko och Almega överens om ett nytt treårigt avtal. Några av de klubbar som berördes direkt av konfliktvarslet säger att de så här långt är glada över låglönesatsningen. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Skyddsarbete

Under en pågående konflikt är arbetstagare skyldiga att utföra skyddsarbete. Skyddsarbete innebär arbete som fordras för att stänga ner ett pågående arbete på ett tekniskt försvarligt sätt eller arbete för att förebygga fara för människor eller skada på egendom.