Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Mats Nordlund har arbetat med underhåll i tunnelbanan i Stockholm i många år. Han befarar att arbetsmiljön gjort honom och hans kolleger sjuka.
Nyhet

”Dålig luft har gjort mig sjuk”

Lokföraren Mats Nordlund befarar att hans hjärtproblem och leversjukdom beror på jobbet i Stockholms tunnelbana.

2 februari 2017 13:16

Nära hälften av en grupp på 20 lokförare som kört underhållståg sedan 2002 har drabbats av olika sjukdomar.

– Det är jag som räknat ut det, säger Mats. Mina gamla kolleger har drabbats på samma sätt som jag. Vi har alla arbetat i tunnlarna i rök från diesellok, svetsarbeten, sliptåg och makadamsugar, i många år. Luften har sannolikt varit full av olika farliga partiklar.

Mats Nordlund har tidigare varit fackligt aktiv och skyddsombud, och har i omgångar försökt påverka olika arbetsgivare att undersöka luften och ta reda på hur mycket partiklar som finns i den. Det har inte alltid tagits emot positivt.

– Jag har velat ta reda på hur vår miljö varit, men det har dröjt. Jag vet inte varför vi blivit sjuka och vad i miljön som eventuellt kan ligga bakom.

– Det finns forskning som visar att ämnen i dieselavgaser är skadliga för hälsan, liksom kvart damm och olika metallpartiklar som mangan och tungmetaller, säger Mats Nordlund, som inte längre kan arbeta som lokförare på grund av sin sviktande hälsa. I dag är han stins, stationsinspektör, på Hammarbydepån.

Förra året genomförde Strukton mätningar av kvartsdamm i tunnlarna. Mätningarna gjordes av en arbetsmiljöingenjör på Previa, och visade inga förhöjda halter. Nya föreskrifter från Arbetsmiljöverket kom förra året.

Kristian Hammarberg, regionchef för Strukton i Stockholm, säger att mätningarna kom till som en följd av personalens oro för arbetsmiljön.

– Vi tar självklart den oron på allvar. Ingen som arbetar hos oss ska drabbas av ohälsa på grund av arbetsmiljön. Vi har gjort mätningar och ska fortsätta göra det under våren i år. Exakt vad vi ska mäta är inte bestämt, de berörda i personalen och skyddsombud ska vara med och bestämma det, säger Kristian Hammarberg.

Vad som blir nästa steg i processen beror på vad mätningarna visar.

Om det visar sig att ni måste vidta åtgärder som att byta ut maskiner, vad gör ni då?

– Vi har redan diskussioner med SL om den gamla maskinparken. Det är vårt ansvar att se till att maskinerna inte skapar ohälsa. Vi har också köpt in fler fläktar till tunnlarna, säger Kristian Hammarberg.

Han säger också att all berörd personal erbjudits en hälsoundersökning av lungorna förra året i samband med att kvartsdammet mättes. Vart tredje år erbjuds alla en hälsoundersökning.

Många som arbetat länge är sjuka. Hur ser du på det?

– Jag vet inte om det är en större andel sjuka hos oss än i andra verksamheter. Men den som som vill kan få en hälsoundersökning. Absolut.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Lokala löneförhandlingar

Förhandlingar om nya löner som sker lokalt; för ett företag eller för en arbetsplats.