I Florens för ett par veckor sedan fick en konduktör allvarliga skador sedan en passagerare stuckit en penna i hans ena öga. I närheten av Rom förlorade en annan konduktör ett öga efter ett knytnävsslag. Norr om Milano fick nyligen en kollega näsan sönderslagen. Emellanåt blir någon knivhuggen, och för ett par år sedan fick en konduktör nästan armen avhuggen av en machete.

Detta är bara ett axplock av våldet de italienska konduktörerna utsätts för dagligen. På pendeltågen mellan Milano och Turin är situationen så allvarlig att tågen går med färre vagnar, eftersom många konduktörer är sjukskrivna efter överfall och hot.

För det mesta handlar det om passagerare som reagerar när de inte har biljett och måste betala böter. Men våldet är så utbrett att det inte alls behöver ha någon specifik orsak enligt det oberoende facket Or.S.A:s ordförande Andrea Pelle.

– Även passagerare attackeras, och de kontrollerar ju inga biljetter. Verkligheten är den att tågen blivit ett ingenmansland, där allt kan hända, konstaterar han.

Orsa har kämpat länge för att göra tågen till säkrare arbetsplatser och till och med strejkat, men hittills har i stort sett inget förändrats. Några tåg har övervakningskameror i några vagnar, men på de flesta lokaltågen jobbar konduktörerna fortfarande ensamma, även kvällstid.

– Ett av våra förslag är att de alltid ska jobba minst i par, gärna tre tillsammans. Det skulle helt klart minska risken för överfall. Dessutom vet vi att större kontroller på stationerna minskar våldet på tågen, men staten anser sig inte ha pengar till det. Tågbolagen kan inte ensamma lösa situationen, förklarar Andrea Pelle.

Våldet är så gott som obefintligt på höghastighetstågen, där passagerare inte får komma in på perrongen utan giltig biljett. Det anser Or.S.A bevisa att kontroller innan folk stiger på tåget avsevärt förbättrar situationen.