Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

Bättre kollektivtrafik ger fler jobb

En stor sammanhållen arbetsmarknad måste ha en välfungerande arbetspendling. Kollektivtrafiken är avgörande för en rörlig arbetsmarknad där människor kan söka och få jobb efter kompetens.

15 april 2014 16:41

Att satsa på kollektivtrafiken och förbättra för de som arbetspendlar är därför en av de smartaste investeringar en växande storstadsregion kan göra. Det leder till fler jobb, bättre klimat, ökad jämställdhet och stärker tillväxten.  Dessvärre visar LO:s nya rapport att utvecklingen går åt fel håll.

Enligt LO:s rapport som presenterades den 10 april försämras stockholmarnas möjligheter till arbete av opålitlig och dåligt planerad kollektivtrafik. Det kan vi inte acceptera. I Socialdemokraternas framtidskontrakt för Stockholmsregionen sätter vi jobben först. En fungerande arbetspendling är en avgörande del i det.


Enligt rapporten tvingas nio procent av LO:s medlemmar i Stockholm tacka nej till ett jobb eller säga upp sig på grund av otillräcklig kollektivtrafik. Också pålitligheten i kollektivtrafiken brister, hela 47 procent av LO-medlemmarna uppger att deras arbete påverkas av förseningar.

För många av yrkesgrupper, till exempel sjuksköterskor och busschaufförer, finns inte utrymme för förseningar. Idag är 74000 stockholmare arbetslösa, det är en dubblering sedan 2008. Att siffran kan komma att stiga ytterligare på grund av opålitlig arbetspendling är högst oroande. Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm (M) däremot, verkar inte se det som ett problem.

Istället för att investera i en smidigare och mer stabil kollektivtrafik vill han försvåra de redan krångliga biljettköpen med ett införande av prisdifferentiering, eller ett så kallat in- och utcheckningssystem. Det skulle snarare hindra än främja arbetsmarknaden ytterligare.


Landstingsmoderaterna har styrt Stockholmsregionen i snart åtta år. Ett styre som präglats av tunnelbanemotstånd, underinvestering i kollektivtrafik och bristande avtalsuppföljning. SL tyngs av förra årets förluster och sjunkande biljettintäkter trots massiv befolkningsökning. På grund av bristande planering användes inte 3,7 miljarder av investeringsbudgeten för kollektivtrafiken upp 2013. Trots att kraftig kritik har riktats mot den politiska styrningen av både interna och externa revisorer märks inga tecken på förändring i Moderaternas prioriteringar.


Om Socialdemokraterna vinner valet ska vi se till att SL möter framtidens behov, Vi ska korta restiderna och öka kollektivtrafikens konkurrenskraft. Därför startar vi ett arbete för att identifiera resandebehov och arbeta mer långsiktigt och strategiskt med kollektivtrafiken.

Resenärsintäkter och landstingsskatten ska hushållas bättre för att ge utrymme att underhålla, återinvestera och bygga ut kollektivtrafiken, inte minst tunnelbanan. Därtill inför vi enhetstaxa och slopar de krångliga zonerna, så att biljettköpen blir enklare. Endast så kan vi bygga Stockholm starkare.

Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd, 2:e vice ordförande i SL
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Bonus

Ett särskilt tillägg som brukar vara kopplat till prestation.