Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

Bättre kollektivtrafik ger fler jobb

En stor sammanhållen arbetsmarknad måste ha en välfungerande arbetspendling. Kollektivtrafiken är avgörande för en rörlig arbetsmarknad där människor kan söka och få jobb efter kompetens.

15 april 2014 16:41

Att satsa på kollektivtrafiken och förbättra för de som arbetspendlar är därför en av de smartaste investeringar en växande storstadsregion kan göra. Det leder till fler jobb, bättre klimat, ökad jämställdhet och stärker tillväxten.  Dessvärre visar LO:s nya rapport att utvecklingen går åt fel håll.

Enligt LO:s rapport som presenterades den 10 april försämras stockholmarnas möjligheter till arbete av opålitlig och dåligt planerad kollektivtrafik. Det kan vi inte acceptera. I Socialdemokraternas framtidskontrakt för Stockholmsregionen sätter vi jobben först. En fungerande arbetspendling är en avgörande del i det.


Enligt rapporten tvingas nio procent av LO:s medlemmar i Stockholm tacka nej till ett jobb eller säga upp sig på grund av otillräcklig kollektivtrafik. Också pålitligheten i kollektivtrafiken brister, hela 47 procent av LO-medlemmarna uppger att deras arbete påverkas av förseningar.

För många av yrkesgrupper, till exempel sjuksköterskor och busschaufförer, finns inte utrymme för förseningar. Idag är 74000 stockholmare arbetslösa, det är en dubblering sedan 2008. Att siffran kan komma att stiga ytterligare på grund av opålitlig arbetspendling är högst oroande. Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm (M) däremot, verkar inte se det som ett problem.

Istället för att investera i en smidigare och mer stabil kollektivtrafik vill han försvåra de redan krångliga biljettköpen med ett införande av prisdifferentiering, eller ett så kallat in- och utcheckningssystem. Det skulle snarare hindra än främja arbetsmarknaden ytterligare.


Landstingsmoderaterna har styrt Stockholmsregionen i snart åtta år. Ett styre som präglats av tunnelbanemotstånd, underinvestering i kollektivtrafik och bristande avtalsuppföljning. SL tyngs av förra årets förluster och sjunkande biljettintäkter trots massiv befolkningsökning. På grund av bristande planering användes inte 3,7 miljarder av investeringsbudgeten för kollektivtrafiken upp 2013. Trots att kraftig kritik har riktats mot den politiska styrningen av både interna och externa revisorer märks inga tecken på förändring i Moderaternas prioriteringar.


Om Socialdemokraterna vinner valet ska vi se till att SL möter framtidens behov, Vi ska korta restiderna och öka kollektivtrafikens konkurrenskraft. Därför startar vi ett arbete för att identifiera resandebehov och arbeta mer långsiktigt och strategiskt med kollektivtrafiken.

Resenärsintäkter och landstingsskatten ska hushållas bättre för att ge utrymme att underhålla, återinvestera och bygga ut kollektivtrafiken, inte minst tunnelbanan. Därtill inför vi enhetstaxa och slopar de krångliga zonerna, så att biljettköpen blir enklare. Endast så kan vi bygga Stockholm starkare.

Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd, 2:e vice ordförande i SL
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

Almega vill ha ut mer arbetstid i spårbranschen

Ökad möjligheter att få ut heltid av de anställda. Det är den viktigaste frågan för spårarbetsgivarna i årets avtalsrörelse, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega. Seko kräver regler som begränsar hyvling. Läs mer

Seko har växlat avtalskrav på spårtrafiken

I dag har Seko och Almega växlat yrkanden på bransch spårtrafik. Ett regelverk som motverkar hyvling är ett av Sekos viktigaste krav. Lönekraven följer LO-samordningen som yrkar på 2,8 procent och ett lägsta utrymme på 672 kronor. Läs mer

Trafikverket ska motverka social dumpning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag komma med förslag på hur man ska stärka det sociala skyddet för arbetstagare i sina upphandlingar. Syftet är att skapa ”ordning och reda” på arbetsmarknaden. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

Lönedifferentiering

Skillnader i lön som beror på olika faktorer som ansvar, ålder, yrkesskicklighet med mera.