Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

Bättre kollektivtrafik ger fler jobb

En stor sammanhållen arbetsmarknad måste ha en välfungerande arbetspendling. Kollektivtrafiken är avgörande för en rörlig arbetsmarknad där människor kan söka och få jobb efter kompetens.

15 april 2014 16:41

Att satsa på kollektivtrafiken och förbättra för de som arbetspendlar är därför en av de smartaste investeringar en växande storstadsregion kan göra. Det leder till fler jobb, bättre klimat, ökad jämställdhet och stärker tillväxten.  Dessvärre visar LO:s nya rapport att utvecklingen går åt fel håll.

Enligt LO:s rapport som presenterades den 10 april försämras stockholmarnas möjligheter till arbete av opålitlig och dåligt planerad kollektivtrafik. Det kan vi inte acceptera. I Socialdemokraternas framtidskontrakt för Stockholmsregionen sätter vi jobben först. En fungerande arbetspendling är en avgörande del i det.


Enligt rapporten tvingas nio procent av LO:s medlemmar i Stockholm tacka nej till ett jobb eller säga upp sig på grund av otillräcklig kollektivtrafik. Också pålitligheten i kollektivtrafiken brister, hela 47 procent av LO-medlemmarna uppger att deras arbete påverkas av förseningar.

För många av yrkesgrupper, till exempel sjuksköterskor och busschaufförer, finns inte utrymme för förseningar. Idag är 74000 stockholmare arbetslösa, det är en dubblering sedan 2008. Att siffran kan komma att stiga ytterligare på grund av opålitlig arbetspendling är högst oroande. Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm (M) däremot, verkar inte se det som ett problem.

Istället för att investera i en smidigare och mer stabil kollektivtrafik vill han försvåra de redan krångliga biljettköpen med ett införande av prisdifferentiering, eller ett så kallat in- och utcheckningssystem. Det skulle snarare hindra än främja arbetsmarknaden ytterligare.


Landstingsmoderaterna har styrt Stockholmsregionen i snart åtta år. Ett styre som präglats av tunnelbanemotstånd, underinvestering i kollektivtrafik och bristande avtalsuppföljning. SL tyngs av förra årets förluster och sjunkande biljettintäkter trots massiv befolkningsökning. På grund av bristande planering användes inte 3,7 miljarder av investeringsbudgeten för kollektivtrafiken upp 2013. Trots att kraftig kritik har riktats mot den politiska styrningen av både interna och externa revisorer märks inga tecken på förändring i Moderaternas prioriteringar.


Om Socialdemokraterna vinner valet ska vi se till att SL möter framtidens behov, Vi ska korta restiderna och öka kollektivtrafikens konkurrenskraft. Därför startar vi ett arbete för att identifiera resandebehov och arbeta mer långsiktigt och strategiskt med kollektivtrafiken.

Resenärsintäkter och landstingsskatten ska hushållas bättre för att ge utrymme att underhålla, återinvestera och bygga ut kollektivtrafiken, inte minst tunnelbanan. Därtill inför vi enhetstaxa och slopar de krångliga zonerna, så att biljettköpen blir enklare. Endast så kan vi bygga Stockholm starkare.

Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd, 2:e vice ordförande i SL
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Finansministern: Ta debatten om vilket samhälle vi vill ha.

Finansministern: Ta debatten om vilket samhälle vi vill ha.

Finansminister Magdalena Andersson inledde kongressens andra dag med att jämföra Världsbanken och World Economic Forum med ett socialdemokratiskt partimöte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

30 timmarsvecka och stopp för otrygga anställningar

Kongressen tvingade förbundsstyrelsen till reträtt i ytterligare två frågor. En gång genom omröstning och en gång med goda argument. Det handlar om 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön och en motion som riktar in sig på otrygga anställningar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Styrelsen fick backa på flera stadgeförslag

Styrelsen fick backa på flera stadgeförslag

Sekos kongress har beslutat om nya stadgar för förbundet. Förbundsstyrelsen fick dock backa på flera punkter, bland annat när det gäller ungdomsfrågor, lokal facklig-politisk samverkan och motionsrätt till kongressen. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Sekos kongress har startat

Sekos kongress har startat

Utan oss stannar Sverige – det är parollen för Sekos kongress, som inleds idag. Film, dans och inledningstal fokuserade på bredden i förbundets branscher. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Krav växlade på kommunikationsavtalet

Seko och Almega har växlat yrkanden på kommunikationsavtalet. Seko kräver 2,8 procent och 672 kronor i löneökning plus en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

Tröga förhandlingar för Seko

Det går trögt för Sekos avtalsförhandlingar just nu. Flera avtal löper ut den sista april och nästa vecka kan bli avgörande på tele, spår och väg-och ban. Läs mer

Dagligt våld på tågen

Dagligt våld på tågen

Våldet mot konduktörerna på Italiens tåg är nästan dagligt. Enligt största facket Or.S.A krävs insatser från både stat och tågbolag för att lösa situationen, men hittills har lite gjorts. Läs mer

Vinnarna av Sekos litteraturpris är…

Vinnarna av Sekos litteraturpris är…

Jenny Wrangborg och David Ericsson tilldelas Sekos litteraturpris i Ove Allansson namn. De delar lika på prissumman på 100 000 kronor. Priset delas ut på Sekos kongress som hålls nästa vecka. Läs mer

Restid blir stridsfråga i telebranschen

Seko och Almega kunde inte komma överens om när och hur restid ska räknas som arbetstid i telebranschen. Den arbetsgrupp som tillsattes för ett år sedan avslutades igår i oenighet. Läs mer

Fackliga framgångar på S-kongressen

Bort allmän visstid, bort hyvling. Ja till avdrag för a-kassan och heltid som norm. Det är några av S-kongressens beslut på jobbområdet. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Huvudavtal

Ett avtal mellan två eller flera huvudorganisationer på arbetsmarknaden, som innehåller enhetliga och varaktiga regler för parternas agerande framför allt i fråga om förhandlingar och stridsåtgärder. Sveriges äldsta huvudavtal är det som träffades i Saltsjöbaden 1938 mellan Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF) och Landsorganisationen (LO);