-De är ute efter makten över arbetstiden, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman på Seko med ansvar för väg- och ban.

Foto: Anna Ledin Wiren

Arbetsgivarna vill kunna göra upp direkt med den enskilde om arbetstiden och de vill ha bort de begränsningsregler som i dag finns i avtalet.

-Vi arbetar åtta timmar måndag till fredag, med möjligheter att göra en del lokala anpassningar. Nu vill BI att vi ska jobba alla veckans dagar fram till 18. Det blir väldigt oförutsägbart hur de anställda ska jobba och de skyddsregler som finns sätts ur spel.

Väg- och banbranschens förhandlingsdelegation säger nej till förslagen och är inte beredd att sälja ut arbetstiden för att få mer pengar. Om det skulle bli aktuellt.

-För 20 år sedan vill de lämna över till de lokala parterna att komma överens, nu vill man styra centralt över hur företagen ska arbeta. Det är förvånande, men vi tolkar det politiskt. De vill begränsa fackets makt. Märket styr upp lönebildningen och om det lokala fackets makt över arbetstiden också minskar så förlorar facket inflytande.

Arbetstidens förläggning är en fråga om makt, men också en skydds- och arbetsmiljöfråga. Reglerna som finns ska skydda mot ohälsa. Enligt Björn-Inge Björnberg blir ett centralt fattat beslut om att mer eller mindre fritt lägga ut arbetstid enligt arbetsgivarens vilja detsamma som en riskbedömning.

-Det kan inte de centrala parterna göra. Arbetsmiljöarbetet ska de lokala parterna arbeta med.  Och när det gäller arbetstidens förläggning kan man laborera lokalt med olika lösningar, redan idag.