Restiden för fältteknikerna har varit den stora stötestenen i förhandlingarna. Många fälttekniker har långa dagar, i värsta fall upp till 15 timmar med restid. Seko har krävt en bättre reglering av restiden, helst så att restid ska räknas som arbetstid.

Där fick Seko igenom ett ”skydd mot extrema former av restid”.

-Det bygger på det vi jobbade med i restidsarbetsgruppen i ett års tid. Vi har tagit ett stort steg mot ett överutnyttjande av restider och fått en särskild lösning för de som är hemgaragerade, säger Per-Ola Fällman, ombudsman på Seko.

-Det är svårt att kort sammanfatta vad överenskommelsen innebär, men vi tycker att vi kommit en bra bit på väg, säger han.

Seko fick även gehör för kravet på minst 20 000 för medlemmar med två års yrkeserfarenhet. Det betraktas som en jämställdhetssatsning eftersom det främst är kvinnor har låglönejobben, bland annat på callcenters och i kundtjänst.

Avtalet är på 35 månader och ger 6,3 procent vilket följer det så kallade märket vid en avtalstid på 36 månader. (I en tidigare version av texten stod att avtalet ger 6,5 procent.)

0.4 procent av den totala procentsatsen går till pensionsavsättning, den så kallade flexpensionen som telekombranschen sedan tidigare kommit överens om.

Almega och Seko är överens om en låglönesatsning som innebär att arbetsgivarna ska bidra med procentuellt mer till lönepotten för anställda som tjänar mindre än 24 000 kronor i månaden.

Seko har cirka 4500 medlemmar på avtalsområdet.