Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2016
Nyhet

Almega vill se mer helgarbete

Almegas krav för spårtrafikbranschen innehåller mer helgarbete, förlängd arbetsperiod men saknar garanterade löneökningar. – Det mesta med deras krav är fel, säger P-O Fällman, ombudsman på Seko.

22 februari 2016 15:00

Förra veckan växlade parterna på spårtrafiken avtalsyrkanden. Sekos krav kan du läsa om här.

Almega skriver i sitt yrkande att spårtrafikföretagen föredrar fler heltidsanställningar, något även Seko eftersträvar och gick i strejk för 2014.

– De säger att de vill ha fler heltider men det ska ske på arbetstagarnas bekostnad. De kräver att folk ska vara omänskligt flexibla, säger P-O Fällman.

Som exempel nämner han att Almega vill höja arbetsperioden från 10 till 13 timmar. Det är den tid som arbetsgivaren kan lägga ut arbetspass på en individ. Samtidigt vill man höja arbetstiden under en arbetsperiod från 9 till 10 timmar.

– Det bäddar för fler delade turer, i värsta fall kan det blir tre pass under en arbetsperiod, säger P-O Fällman.

Han är också starkt kritisk till Almegas krav på mer helgarbete. Idag kan en arbetstagare schemaläggas två av fyra helger, men arbetsgivarna vill öka det till tre av fem.

– Redan två av fyra helger är ju mer än de flesta jobbar, så vill de öka ännu mer. Dessutom är de lediga helgerna redan nu mindre värda då man kan bli schemalagd till åtta-nio på fredagskvällen.

Men enligt Beata Hammarskiöld, Almegas förhandlare på spårtrafikområdet, är det flexiblare scheman som krävs för att skapa fler heltidstjänster.

– Verkligheten har förändrats men kollektivavtalet har stått still. Det skrevs när folk inte reste så mycket på helgerna, men nu har resandet ökat väldigt mycket och som det är nu måste vi lösa det med timanställda. Om vi kan få till lite mer helgjobb kan vi skapa fler heltider.

Hur tror du det upplevs av arbetstagarna?

– Det viktiga är ju att man får en återhämtning och inte arbetar för många dagar i sträck. Men ledigheten kan lika gärna ligga på till exempel söndag måndag, men avtalet är så fixerat vid veckoslutet.

Varför anger ni ingen siffra vad gäller löneökningarna?

– Vi anser oss vara bundna av märket så vi vill se var det hamnar först. Sedan förhandlar vi det med respektive förbund.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Trafikverket vill ha pokémonfria zoner

Trafikverket vill ha pokémonfria zoner

Det omåttligt populära mobilspelet Pokémon go tycks få folk att tappa omdömet. De små djuren jagas runt om i hela världen, ibland med fara både för eget och andras liv. Nu vill Trafikverket inrätta Pokémonfria zoner kring järnvägar och motorvägar. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Kritik av Trafikverkets upphandlingar

Lägsta pris i stället för kvalitet gör livet farligare för väg- och spårarbetare. Ställ säkerhetskrav redan i upphandlingsfasen och utöka antalet arbetsplatskontroller. Det är några av rekommendationerna till Trafikverket i en rapport från VTI. Läs mer

Strukton frias från dödsolycka

Strukton rail har inte något ansvar för dödsolyckan i Kimstad utanför Norrköping för sex år sedan. Norrköpings tingsrätt friar företaget som därmed inte behöver betala företagsboten på fem miljoner kronor. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Otrygga anställningar – en fråga om makt

För att komma tillrätta med de otrygga anställningarna måste den svenska arbetsmarknaden politiseras, maktbalansen ändras och arbetslösheten minska. Läs mer

Semestertips i sekoland

Semestertips i sekoland

Telehistoria eller försvarshistoria. Postmuseum eller ånglok på smalspår. Eller kanske en frontlastare från 40-talet. Sverige är fullt av historia med Sekoanknytning och här tipsar vi om hundratalet lämpliga avstickare att göra en ledig dag. Läs mer

”Kollegerna är det bästa”

”Kollegerna är det bästa”

Läs mer

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

Han beskrivs som en av Sveriges främsta satirtecknare och har pennudden riktad mot Sverigedemokrater, Alliansen, rövarkapitalister och orättvisor i allmänhet. Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Allt värre vara vägarbetare

Allt värre vara vägarbetare

Hastigheten på vägarna ökar, också hastigheten förbi vägarbetsplatser. Med det ökar olycksrisken. Tillbuden och olyckorna blir fler och åtta vägarbetare av tio oroar sig. Läs mer

Sexuella trakasserier
Vanligare än man tror

Vanligare än man tror

Ingen vet exakt hur vanligt det är med sexuella trakasserier på jobbet. Det vi ser är toppen på ett isberg, tror forskare. Orsaken är ofta bristande jämställdhet. Facket kan göra mycket för att stötta sin medlem, men det är arbetsgivarens ansvar att vidta åtgärder. Läs mer

Nytt avtal för kommunikation

Seko har tecknat avtal för bransch Kommunikation med Almega. Det rör omkring 15.000 medlemmar som arbetar inom post- och flygområdet.  Läs mer

Parterna har växlat yrkanden på staten

Idag har parterna på statens områden växlat sina avtalskrav. Seko kräver bland annat ökad anställningstrygghet. Arbetsgivarverket vill ha tillsvidareavtal och lönesättande samtal. Läs mer

EU försenar tonnageskatt

Denna vecka skulle riksdagen ha tagit beslut om införandet av ett svenskt tonnageskattesystem. Nu sätter EU käppar i hjulet och menar att det svenska förslaget är ett hot mot den fria rörligheten, trots att konstruktionerna är godkända i andra länder. Läs mer

Två nya i LO:s ledning

I dag måndag avslutas LO-kongressen och en delvis ny ledning tar över. Ingela Edlund lämnar posten som andra vice ordförande och återgår till sin tjänst på Seko. Hon ersätts av Berit Müllerström från Kommunal. Läs mer

LO-kongressen: Bort med allmän visstid ur Las.

LO-kongressen gick på Sekos linje och ställde sig bakom kravet att LO ska arbeta för att allmän visstidsanställning ska tas bort ur lagen om anställningsskydd. Läs mer

Arbetsplatsen
Här är vägen in i Sverige

Här är vägen in i Sverige

I centrala Göteborg ligger arbetsförmedlingens etableringskontor. Hit kommer de som fått uppehållstillstånd för att slussas in på arbetsmarknaden. Där kan de få hjälp av Sekomedlemmarna Jonathan Karlsson och Khawlah Abbassi. Läs mer

Fredsplikt

När ett kollektivavtal är undertecknat råder fredsplikt, då får varken arbetstagar- eller arbetsgivarorganisationer vidta stridsåtgärder.