Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2016
Nyhet

Almega vill se mer helgarbete

Almegas krav för spårtrafikbranschen innehåller mer helgarbete, förlängd arbetsperiod men saknar garanterade löneökningar. – Det mesta med deras krav är fel, säger P-O Fällman, ombudsman på Seko.

22 februari 2016 15:00

Förra veckan växlade parterna på spårtrafiken avtalsyrkanden. Sekos krav kan du läsa om här.

Almega skriver i sitt yrkande att spårtrafikföretagen föredrar fler heltidsanställningar, något även Seko eftersträvar och gick i strejk för 2014.

– De säger att de vill ha fler heltider men det ska ske på arbetstagarnas bekostnad. De kräver att folk ska vara omänskligt flexibla, säger P-O Fällman.

Som exempel nämner han att Almega vill höja arbetsperioden från 10 till 13 timmar. Det är den tid som arbetsgivaren kan lägga ut arbetspass på en individ. Samtidigt vill man höja arbetstiden under en arbetsperiod från 9 till 10 timmar.

– Det bäddar för fler delade turer, i värsta fall kan det blir tre pass under en arbetsperiod, säger P-O Fällman.

Han är också starkt kritisk till Almegas krav på mer helgarbete. Idag kan en arbetstagare schemaläggas två av fyra helger, men arbetsgivarna vill öka det till tre av fem.

– Redan två av fyra helger är ju mer än de flesta jobbar, så vill de öka ännu mer. Dessutom är de lediga helgerna redan nu mindre värda då man kan bli schemalagd till åtta-nio på fredagskvällen.

Men enligt Beata Hammarskiöld, Almegas förhandlare på spårtrafikområdet, är det flexiblare scheman som krävs för att skapa fler heltidstjänster.

– Verkligheten har förändrats men kollektivavtalet har stått still. Det skrevs när folk inte reste så mycket på helgerna, men nu har resandet ökat väldigt mycket och som det är nu måste vi lösa det med timanställda. Om vi kan få till lite mer helgjobb kan vi skapa fler heltider.

Hur tror du det upplevs av arbetstagarna?

– Det viktiga är ju att man får en återhämtning och inte arbetar för många dagar i sträck. Men ledigheten kan lika gärna ligga på till exempel söndag måndag, men avtalet är så fixerat vid veckoslutet.

Varför anger ni ingen siffra vad gäller löneökningarna?

– Vi anser oss vara bundna av märket så vi vill se var det hamnar först. Sedan förhandlar vi det med respektive förbund.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko kan få ny organisation – igen

Efter nästa års kongress kan Sekos ledning se helt annorlunda ut. I det förslag som just nu är ute på remiss i lokal organisation försvinner bland annat posten som avtalssekreterare. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Lågt i tak på statliga arbetsplatser

Var tredje ST-medlem som arbetar på statliga arbetsplatser upplever att det blivit lägre i tak de senaste tre åren. Läs mer

SJ hotas med vite för minskad bemanning

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250000 kronor. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Blå tågets personalbolag i konkurs

Anemone Tågpersonal, som är Skandinaviska Jernbanors bemanningsföretag, har begärts i konkurs. Personalen fick besked igår. Ett femtontal anställda berörs. Läs mer

Vad hände sen?
Anders är friad från alla misstankar

Anders är friad från alla misstankar

Genom åren har Sekotidningen skrivit om en mängd olika människor och händelser. Rätt ofta har det handlat om problem av olika slag, om människor som fått hjälp, inte fått det eller som varit mitt i en process. Med början i detta nummer ska ni titta tillbaka och ställa frågan: Vad hände sedan? Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

Politiker med örat mot rälsen

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP). Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Arbetsmiljön högt på dagordningen när staten förhandlar

Om en vecka löper det statliga avtalet ut. Förhandlingar pågår men parterna har ännu inte kommit särskilt långt när det gäller löner och allmänna villkor. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

Ja till tonnageskatt

Riksdagens skatteutskott säger ja till regeringens förslag om ett svenskt tonnageskattesystem. Men med vissa anpassningar till EU-kommissionens synpunkter. Läs mer

Järnvägssatsning nästa mandatperiod

I regeringens budgetproposition för 2017 skjuter man till 200 miljoner för att höja kapaciteten och göra järnvägen mer robust. För 2019-2020 skjuter man till 8,7 infrastrukturmiljarder, främst till järnvägen. Läs mer

Förundersökning klar i Sekohärvan

Polisen är nu färdig med utredningen kring de 14 försvunna miljonerna från väg- och banklubben i Gävle/Dala. Enligt utredande polis är bevisläget gott uppger Hela Hälsingland. Läs mer

Säkerheten för banarbetare i fokus

Seko bjöd in till en heldag om säkerhet för spårarbetare med skyddsombud, arbetsgivare och Trafikverket på plats. – Nu hoppas vi att det här kan bli årligt återkommande, säger Ingvar Carlsson, arbetsmiljöansvarig på Seko väg och ban. Läs mer

Bring Citymail måste se till att personal kan gå på toaletten

Bring Citymail måste se till att brevbärarna kan ta lunchrast, göra toalettbesök och ta paus under en arbetsdag. Det har Arbetsmiljöverket beslutat efter en anmälan från Sekos skyddsombud. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Offentliganställdas förhandlingsråd /OFR

är en samarbetsorganisation för fackföreningar i den offentliga sektorn; kommuner, landsting och staten. De har 15 medlemsförbund, dock inget LO-förbund.
OFR består av tre statliga områden; statstjänstemän, S, poliser, P, och officerare, O. Inom OFR/S,P,O finns ST, Polisförbundet, Officersförbundet, Försvarsförbundet, Lärarförbundet, Tull-Kust, Ledarna, Vårdförbundet och Svenska folkhögsskolans lärarförbund.