Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2016
Nyhet

Almega vill se mer helgarbete

Almegas krav för spårtrafikbranschen innehåller mer helgarbete, förlängd arbetsperiod men saknar garanterade löneökningar. – Det mesta med deras krav är fel, säger P-O Fällman, ombudsman på Seko.

22 februari 2016 15:00

Förra veckan växlade parterna på spårtrafiken avtalsyrkanden. Sekos krav kan du läsa om här.

Almega skriver i sitt yrkande att spårtrafikföretagen föredrar fler heltidsanställningar, något även Seko eftersträvar och gick i strejk för 2014.

– De säger att de vill ha fler heltider men det ska ske på arbetstagarnas bekostnad. De kräver att folk ska vara omänskligt flexibla, säger P-O Fällman.

Som exempel nämner han att Almega vill höja arbetsperioden från 10 till 13 timmar. Det är den tid som arbetsgivaren kan lägga ut arbetspass på en individ. Samtidigt vill man höja arbetstiden under en arbetsperiod från 9 till 10 timmar.

– Det bäddar för fler delade turer, i värsta fall kan det blir tre pass under en arbetsperiod, säger P-O Fällman.

Han är också starkt kritisk till Almegas krav på mer helgarbete. Idag kan en arbetstagare schemaläggas två av fyra helger, men arbetsgivarna vill öka det till tre av fem.

– Redan två av fyra helger är ju mer än de flesta jobbar, så vill de öka ännu mer. Dessutom är de lediga helgerna redan nu mindre värda då man kan bli schemalagd till åtta-nio på fredagskvällen.

Men enligt Beata Hammarskiöld, Almegas förhandlare på spårtrafikområdet, är det flexiblare scheman som krävs för att skapa fler heltidstjänster.

– Verkligheten har förändrats men kollektivavtalet har stått still. Det skrevs när folk inte reste så mycket på helgerna, men nu har resandet ökat väldigt mycket och som det är nu måste vi lösa det med timanställda. Om vi kan få till lite mer helgjobb kan vi skapa fler heltider.

Hur tror du det upplevs av arbetstagarna?

– Det viktiga är ju att man får en återhämtning och inte arbetar för många dagar i sträck. Men ledigheten kan lika gärna ligga på till exempel söndag måndag, men avtalet är så fixerat vid veckoslutet.

Varför anger ni ingen siffra vad gäller löneökningarna?

– Vi anser oss vara bundna av märket så vi vill se var det hamnar först. Sedan förhandlar vi det med respektive förbund.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko säger ja till flexpension

Seko säger ja till flexpension på telekomområdet. Det står klart sedan Seko och Almega tecknat ett avtal om högre pensionsavsättning tjänstepensionen för 4 500 medlemmar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko tar strid om hyvling på Postnord

Postnord tänkte skära ner arbetstiden för de anställda på postterminalen i Umeå. Alla heltider skulle omvandlas till deltider, på 80 procent. Efter centrala förhandlingar ser det något ljusare ut. Läs mer

Hyvling viktigt när spårtrafiken spikar avtalskrav

Hyvling viktigt när spårtrafiken spikar avtalskrav

När spårtrafikens förtroendevalda träffas för att diskutera avtalskrav 2017 är alla överens om att det är mycket viktigt att lösa frågan om ”loss of license”. Liksom att hitta ett sätt att göra det svårare för arbetsgivarna att hyvla, det vill säga att omvandla heltider till deltider. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Regeringen vill skrota Lex Laval

Facket ska kunna kräva svenska kollektivavtal av utländska företag med utstationerad arbetskraft i Sverige. Det är innebörden i den proposition som regeringen lägger fram i veckan. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko växlar krav med KFS

Seko växlar krav med KFS

Löneökningar på 2,8 procent, med ett krontal på 672 kronor kräver Seko av KFS för energibranschen. Andra viktiga frågor är övertidsersättningar och beredskap. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

AD tar upp ob för tågvärdar i höst

Först i oktober i år blir det huvudförhandling i tvisten om tågvärdar på Transdev har rätt till ob-ersättning vid tjänstgöringsfritt uppehåll vid bortastation. Seko stämde Transdev till Arbetsdomstolen i augusti förra året. Läs mer

Seko och Fastighets allt närmare

Arbetet med att bilda ett gemensamt förbund av Seko och Fastighets fortsätter. Det har de båda förbundsstyrelserna beslutat idag. Läs mer

Brakförlust för Postnord

Brakförlust för Postnord

Postnord gör en förlust på en miljard fjärde kvartalet 2016. Främsta anledningen påstås vara den danska delen, där digitaliseringen slagit hårt mot brevverksamheten. Nu väntar kraftiga nedskärningar i den danska personalstyrkan. Läs mer

Bomblarmet avblåst

Polisen hittade inga farliga föremål ombord på de två MTR-tåg som bombhotades igår. Avspärrningarna hävdes och trafiken kom igång i går kväll. Läs mer

Nu får hon skadestånd

Nu får hon skadestånd

På natten den 15 januari 2013 kör ett förarlöst tåg på Saltsjöbanan igenom stoppbocken vid ändhållplatsen och kraschar in i ett bostadshus. Arriva ska nu betala 20 000 kronor till städerskan som fanns ombord. Läs mer

Nej till sjukpenning trots att Carina inte kan arbeta längre

Nej till sjukpenning trots att Carina inte kan arbeta längre

För ett år sedan ”kraschade” brevbäraren Carina Östermans högra axel. Då hade hon haft ont i flera månader och kämpat sig igenom arbetsdagarna. När hon inte längre kunde lyfta armen sökte hon hjälp på vårdcentralen. Läs mer

Sympatiåtgärder

Konfliktåtgärder som vidtas för att stödja någon annan som har vidtagit en lovlig konflikt. Statligt anställda får vidta sympatiåtgärder till förmån för andra offentligt anställda, men inte för övriga.