Jonas Morian, presschef på Almega, kände inte till lockoutvarslet tidigt på torsdagsmorgonen. Lars Friberg säger att det kom så sent att organisationen behövt tid för att informera nu på förmiddagen.

Almegas varsel innebär att den personal som eventuellt tas ut i strejk samtidigt lockoutas. Men det betyder också att personal som blir sysslolös vid en eventuell strejk stängs ute från arbetet och inte får någon lön.

–Vi tycker inte att företagen ska bära kostnaderna när anställda,  det kan vara ombordpersonal eller administrativ personal, inte har något att göra, säger Lars Friberg.

Seko ifrågasätter dock lockoutens laglighet och skriver på sin hemsida att varslet ska granskas i detalj.

Sekos blockad mot övertid och restid, som är en del av konfliktvarslet och som omfattar hela spåravtalsområdet, leder inte till motsvarande lockout från arbetsgivarna. 

Även ST förhandlar med Almega på spårtrafikens område och har liknande krav som Seko när det gäller verksamhetsövergång. Men istället för att lägga konfliktvarsel har ST och Almega beslutat om frivillig medling, vilket innebär att förhandlingarna fortsätter, men med hjälp av Medlingsinstitutet.

–Vi ska skicka in en begäran i dag, säger Lars Friberg.