Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Almega skyller på lokalt spåravtal

I dag har Seko och Almega haft ett kort möte där bland annat krisen på Öresundståg skulle diskuteras. Parterna kom dock överens om att avvakta morgondagens lokala förhandlingar innan diskussionen fortsätter.

19 mars 2014 13:46

-Vi håller fast vid att deltids- och visstidsfrågan seglat upp som den viktigaste frågan för oss och att vi, så länge frågan inte är löst lokalt, kan komma att säga upp det centrala avtalet för att trycka på Veolia, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.

Seko har sedan Veolia lade sitt varsel i början av mars kritiserat företaget för att vilja införa en brutal deltidsorganisation. Och lyft frågan med Almega. Seko vill helst ha en reglering av deltids- och visstidsfrågan i det centrala avtalet.

Beata Hammarskiöld är förhandlare på Almega. Hon vill inte att deltidsjobb ska dominera spårbranschen och ser ingen fara för det. Det som händer på Öresundståg är ett lokalt problem, anser hon.

-Det är det lokala avtalet på Öresundståg som tvingar fram deltidsjobb. Arbetstidsreglerna gör det omöjligt att bara ha heltider. Reglerna var för sig är säkert positiva för personalen, men sammantaget blir det problem, säger Beata Hammarskiöld.

Det håller inte Valle Karlsson med om. Han säger att det kan finnas enskildheter som kan diskuteras, men i sin helhet finns det bättre lösningar än de Veolia presenterat.

Enligt Seko är den situation som uppkommit på Öresundståg till syvende och sidst ett resultat av att upphandlingen av trafiken är underfinansierad.

-Det här är det enklaste sättet för Veolia att få ekonomi efter att de lagt ett för lågt bud. Och de som handlat upp har inte betalat tillräckligt, säger Valle Karlsson.

Beata Hammarskiöld håller med om att det fattas pengar.

-Det kan vara så att trafikhuvudmännen saknar tillräckligt med resurser, säger hon.

I morgon fortsätter de lokala förhandlingarna på Öresundståg och den 25 mars träffas åter de centrala parterna för att ta ställning till om och i så fall hur man ska gå vidare med en reglering av deltids- och visstidsanställningar i det centrala avtalet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. stefan bengtsson

    Konstigt att Beata säger som hon gör, är ju inte så längesedan hon satt på veolias stol som förhandlingsansvarig. Hon har ju själv tillsammans med Mikael Danielsson förhandlat fram avtalet för både personal och för upphandlingen.

  2. Anonym

    Ja, det är skamligt av arbetsgivaren att bete sig så.
    De kände som sagt till kollektivavtalets utformning när de gav sig in i underbudsförfarandet.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

Almega vill ha ut mer arbetstid i spårbranschen

Ökad möjligheter att få ut heltid av de anställda. Det är den viktigaste frågan för spårarbetsgivarna i årets avtalsrörelse, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega. Seko kräver regler som begränsar hyvling. Läs mer

Seko har växlat avtalskrav på spårtrafiken

I dag har Seko och Almega växlat yrkanden på bransch spårtrafik. Ett regelverk som motverkar hyvling är ett av Sekos viktigaste krav. Lönekraven följer LO-samordningen som yrkar på 2,8 procent och ett lägsta utrymme på 672 kronor. Läs mer

Trafikverket ska motverka social dumpning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag komma med förslag på hur man ska stärka det sociala skyddet för arbetstagare i sina upphandlingar. Syftet är att skapa ”ordning och reda” på arbetsmarknaden. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

Reallön

Lönen i förhållande till hur mycket varor och tjänster man kan köpa för den.