-Vi håller fast vid att deltids- och visstidsfrågan seglat upp som den viktigaste frågan för oss och att vi, så länge frågan inte är löst lokalt, kan komma att säga upp det centrala avtalet för att trycka på Veolia, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.

Seko har sedan Veolia lade sitt varsel i början av mars kritiserat företaget för att vilja införa en brutal deltidsorganisation. Och lyft frågan med Almega. Seko vill helst ha en reglering av deltids- och visstidsfrågan i det centrala avtalet.

Beata Hammarskiöld är förhandlare på Almega. Hon vill inte att deltidsjobb ska dominera spårbranschen och ser ingen fara för det. Det som händer på Öresundståg är ett lokalt problem, anser hon.

-Det är det lokala avtalet på Öresundståg som tvingar fram deltidsjobb. Arbetstidsreglerna gör det omöjligt att bara ha heltider. Reglerna var för sig är säkert positiva för personalen, men sammantaget blir det problem, säger Beata Hammarskiöld.

Det håller inte Valle Karlsson med om. Han säger att det kan finnas enskildheter som kan diskuteras, men i sin helhet finns det bättre lösningar än de Veolia presenterat.

Enligt Seko är den situation som uppkommit på Öresundståg till syvende och sidst ett resultat av att upphandlingen av trafiken är underfinansierad.

-Det här är det enklaste sättet för Veolia att få ekonomi efter att de lagt ett för lågt bud. Och de som handlat upp har inte betalat tillräckligt, säger Valle Karlsson.

Beata Hammarskiöld håller med om att det fattas pengar.

-Det kan vara så att trafikhuvudmännen saknar tillräckligt med resurser, säger hon.

I morgon fortsätter de lokala förhandlingarna på Öresundståg och den 25 mars träffas åter de centrala parterna för att ta ställning till om och i så fall hur man ska gå vidare med en reglering av deltids- och visstidsanställningar i det centrala avtalet.