Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Allt tyder på att konflikt bryter ut

Allt talar för att det blir strejk och lockout i skärgårdstrafiken i dag. Igår kväll sa Seko ja och Almega nej till medlarnas slutbud. Almega har inte tagit några nya kontakter med medlarna, enligt förhandlingschef Patrik Eidfelt.

4 november 2013 10:10

-Nej det har vi inte gjort. Just nu ser det ut som om konflikten bryter ut, säger han.

Konflikten berör såväl trafiken i Göteborg som i Stockholm. Klockan 12 inleds strejken och klockan 15 utvidgas den samtidigt som arbetsgivarnas lockout träder i kraft. Såväl kollektivtrafik som restaurangbåtar berörs.

Sekos ombudsman Mats Ekeklint säger att ansvaret nu helt vilar på Almega, som avvisat ett bud som enligt Seko är godtagbart.  

Budet igår skulle ge 6,8 procent på tre år, som Seko krävt. Medlarna hade också föreslagit en arbetsgrupp för att diskutera lönesystemet.

-Vi sa ja till budet från medlarna, trots att det kanske var något sämre fördelning mellan de olika avtalsåren än det tidigare budet, säger Mats Ekeklint.

Han har svårt att förstå varför Almega sa nej till att diskutera tarifflönesystemet, som ju varit arbetsgivarnas krav under hela avtalsrörelsen.

Patrik Eidfelt hävdar att det förslag som medlarna la i går inte alls lever upp till Almegas krav.

-Vi vill modernisera tarifflönesystemet och det finns inte med i förslaget. Dessutom skulle 6,8 procent bli för dyrt eftersom tarifferna driver upp lönekostnaderna mer än individuella löner. Det finns ingen hänsyn taget till det i medlarbudet, säger han.

Almegas påstående att tarifflönerna driver upp kostnadsläget är helt gripet ur luften enligt Seko som hävdar att arbetsgivarna inte lyckats visa det i någon förhandling. 

-Arbetsgivarna hävdar att det driver upp kostnaderna i jämförelse med konkurrenterna, vilka konkurrenter undrar vi, säger Mats Ekeklint,.  

Patrik Eidfelt medger att Almega inte visat konkret för Seko att tarifferna driver upp kostnaderna mer än individuella löner.

-Men vi har gjort det för medlarna, säger han och hävdar att konkurrensen framför allt kommer från upplevelse- och restaurangverksamhet på land.  

Enligt Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk, är tarifflönerna inte förhandlingsbara.

– Vi kan sätta oss i en arbetsgrupp men inte om den ska vara bindande. Vi har alltid haft tarifflön och kommer aldrig gå med på något annat. Det är lika bra att de förstår det på Almega.

Även Kenneth Österlund, som är sektionsordförande för Stockholms sjötrafik, är lika övertygad om att tarifflönerna aldrig kommer överges.

– Vi har ju kollat bland medlemmarna och det finns ett hundraprocentigt stöd för tarifferna. Till och med när befälen hade omröstning blev det 44-0 för tarifflön.

Och enligt honom är stridsviljan god.

– Ja, den är fullkomligt kanon. Arbetsgivarna började ju reta upp oss reda för två år sedan och nu har vi ju precis haft en otroligt strulig upphandling så det finns en stridsberedskap som är 100 procent. säger Kenneth Österlund.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Medlingsinstitutet

Medlingsinstitutet, MI, är en statlig myndighet som har ansvar för medling i arbetstvister. De har också ansvar för den officiella lönestatistiken i Sverige och ska se till att lönerna inte ökar för mycket. MI ska medverka till avtal som ska ge ökad reallön och jämställda löner mellan kvinnor och män. Samtidigt ska de motverka lönenivåer som äventyrar Riksbankens inflationsmål eller blir högre än i Sveriges konkurrentländer.