Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Allt tyder på att konflikt bryter ut

Allt talar för att det blir strejk och lockout i skärgårdstrafiken i dag. Igår kväll sa Seko ja och Almega nej till medlarnas slutbud. Almega har inte tagit några nya kontakter med medlarna, enligt förhandlingschef Patrik Eidfelt.

4 november 2013 10:10

-Nej det har vi inte gjort. Just nu ser det ut som om konflikten bryter ut, säger han.

Konflikten berör såväl trafiken i Göteborg som i Stockholm. Klockan 12 inleds strejken och klockan 15 utvidgas den samtidigt som arbetsgivarnas lockout träder i kraft. Såväl kollektivtrafik som restaurangbåtar berörs.

Sekos ombudsman Mats Ekeklint säger att ansvaret nu helt vilar på Almega, som avvisat ett bud som enligt Seko är godtagbart.  

Budet igår skulle ge 6,8 procent på tre år, som Seko krävt. Medlarna hade också föreslagit en arbetsgrupp för att diskutera lönesystemet.

-Vi sa ja till budet från medlarna, trots att det kanske var något sämre fördelning mellan de olika avtalsåren än det tidigare budet, säger Mats Ekeklint.

Han har svårt att förstå varför Almega sa nej till att diskutera tarifflönesystemet, som ju varit arbetsgivarnas krav under hela avtalsrörelsen.

Patrik Eidfelt hävdar att det förslag som medlarna la i går inte alls lever upp till Almegas krav.

-Vi vill modernisera tarifflönesystemet och det finns inte med i förslaget. Dessutom skulle 6,8 procent bli för dyrt eftersom tarifferna driver upp lönekostnaderna mer än individuella löner. Det finns ingen hänsyn taget till det i medlarbudet, säger han.

Almegas påstående att tarifflönerna driver upp kostnadsläget är helt gripet ur luften enligt Seko som hävdar att arbetsgivarna inte lyckats visa det i någon förhandling. 

-Arbetsgivarna hävdar att det driver upp kostnaderna i jämförelse med konkurrenterna, vilka konkurrenter undrar vi, säger Mats Ekeklint,.  

Patrik Eidfelt medger att Almega inte visat konkret för Seko att tarifferna driver upp kostnaderna mer än individuella löner.

-Men vi har gjort det för medlarna, säger han och hävdar att konkurrensen framför allt kommer från upplevelse- och restaurangverksamhet på land.  

Enligt Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk, är tarifflönerna inte förhandlingsbara.

– Vi kan sätta oss i en arbetsgrupp men inte om den ska vara bindande. Vi har alltid haft tarifflön och kommer aldrig gå med på något annat. Det är lika bra att de förstår det på Almega.

Även Kenneth Österlund, som är sektionsordförande för Stockholms sjötrafik, är lika övertygad om att tarifflönerna aldrig kommer överges.

– Vi har ju kollat bland medlemmarna och det finns ett hundraprocentigt stöd för tarifferna. Till och med när befälen hade omröstning blev det 44-0 för tarifflön.

Och enligt honom är stridsviljan god.

– Ja, den är fullkomligt kanon. Arbetsgivarna började ju reta upp oss reda för två år sedan och nu har vi ju precis haft en otroligt strulig upphandling så det finns en stridsberedskap som är 100 procent. säger Kenneth Österlund.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

Almega vill ha ut mer arbetstid i spårbranschen

Ökad möjligheter att få ut heltid av de anställda. Det är den viktigaste frågan för spårarbetsgivarna i årets avtalsrörelse, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega. Seko kräver regler som begränsar hyvling. Läs mer

Seko har växlat avtalskrav på spårtrafiken

I dag har Seko och Almega växlat yrkanden på bransch spårtrafik. Ett regelverk som motverkar hyvling är ett av Sekos viktigaste krav. Lönekraven följer LO-samordningen som yrkar på 2,8 procent och ett lägsta utrymme på 672 kronor. Läs mer

Trafikverket ska motverka social dumpning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag komma med förslag på hur man ska stärka det sociala skyddet för arbetstagare i sina upphandlingar. Syftet är att skapa ”ordning och reda” på arbetsmarknaden. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

Avtalsdelegation

Fackets förhandlingsgrupp, som biträder förhandlingsavdelningen under de centrala avtalsförhandlingarna. Avtalsdelegationen arbetar bara med det egna avtalsområdet och utses formellt av förbundsstyrelsen.