-Det dröjer innan det blir klart eftersom Arbetsdomstolen har ont om tider. Vi hade en muntlig förberedande förhandling för ett par veckor sedan, säger Ellinor Gudmundsson, förbundsjurist på LO/TCO rättsskydd som företräder Seko i tvisten.

Parterna är oense om hur reglerna för ob-ersättning ska tolkas. Seko anser att all arbetstid ska ge ob-ersättning, medan Almega, som företräder Transdev, Öresundstrafiken, anser att det bara ska betalas ut när personalen utför arbete.

-Vår uppfattning är att bestämmelserna, både i det centrala och det lokala avtalet, om ob inte gör någon skillnad mellan vilken typ av arbetstid det handlar om, säger Ellinor Gudmundsson.

-Öresundstrafiken gör dessutom ingen skillnad mellan tjänstgöringsfri arbetstid och arbetstid då arbete utförs. En timme är obetald, för resten av den tjänstgöringsfria arbetstiden utgår lön.

Enligt Seko har Transdev, tidigare Veolia, betalat ut ob-ersättning i flera år. Det var först sommaren 2015 som företaget bestämde sig för att dra in ersättningen. Almega hävdar dock att det varit fel.

Lars Holmqvist är ordförande för Seko på Transdev Öresundståg. Han bekräftar att Transdev plötsligt slutade betala ut ob-ersättning till tågvärdar och lokförare sommaren 2015.

-Om något ska ändras i kollektivavtalet så ska det föregås av en förhandling. Så skedde inte i det här fallet, säger han.

Transdevs affärschef Daniel Rabelin vill inte kommentera tvisten om ob-ersättning.

-Vi hade hoppats at de centrala parterna skulle komma överens om en lösning. Nu blev de inte så utan vi får vänta på ett utslag i Arbetsdomstolen.

Stämningen rör två tågvärdar som förlorat drygt 2 000 kronor vardera varje månad efter att ob-ersättningen drogs in. Om de får rätt kommer alla som påverkats av ersättningen att få tillbaka pengar.