Underhåll av såväl väg som järnväg får ökade resurser i regeringens förslag. För järnvägens del handlar det, enligt regeringen, om en ökning med 47 procent för perioden 2018-2029 jämfört med nu gällande plan för åren 2014-2025.

– Det tydligaste i närtid är en väsentligt ökad ambition vad gäller järnvägsunderhållet. Där vi ser att de brister vi ser idag ger minskad tillförlitlighet och minskad attraktionskraft. Vi måste få fler att välja klimatsmarta alternativ och då måste vi ha en järnväg som håller måttet, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Jämfört med nuvarande plan får järnvägsunderhållet 40 miljarder mer, totalt 125 miljarder för 2018-2029.

För vägunderhållet handlar det om en ökning med 11 miljarder, från 153 till 164.

När det gäller höghastighetsbanorna vill regeringen bygga dem, men med förnuft ­– etappvis och när ekonomin så tillåter. I propositionen öronmärks dock inga pengar för det projektet.

– Vi ger Trafikverket i uppdrag att, med inriktningen att vi har ambitionen att bygga höghastighetsbanorna, med de pengar som finns i ram återkomma med förslag på åtgärdsplanering. Och det är klart att kommande etapper av höghastighetsbanor som kan vara aktuella kommer hanteras inom det arbetet.

Trots att Moderaterna så sent som igår gick ut och sa att man ändrat sig i frågan och nu säger nej till snabbtåg, vilket tidigare såväl Liberalerna som SD gjort, har Anna Johansson gott hopp om att få igenom förslaget.

– Jag hade gärna sett en bred överenskommelse. Men vi gör nu en ansvarsfull planering där byggandet ska ske etappvis när ekonomin så tillåter, så jag tror fortfarande att det finns stora möjligheter att få igenom det i riksdagen.

Tidigare har sagts att utbyggnaden ska vara klar år 2035, men nu vill Anna Johansson inte ge något slutdatum.

– Det blir en senare tidpunkt, men när kan jag inte säga. Vi tar det som sagt etappvis och utbyggnaden får inte tränga undan andra projekt.